Reproduim l'escrit enregistrat a l'Ajuntament de Barcelona i adreçat a l'alcalde sobre el conflicte obert al departament de grues.
Benvolgut senyor,
Es la nostra
voluntat com a secció sindical CCOO_BSM present i amb representació al comitè
d’empresa de Barcelona de Serveis Municipals, S.A. posar en seu
coneixement les gravíssimes mesures que
la Direcció General i en concret el departament de Grues estan duent a terme
envers els treballadors de la grua municipal de Barcelona.
Motivats per
l’argument del dèficit al nostre departament, que segons ells es de més de tres
milions i mig d’euros, la Direcció de BSM porta dos anys pressionant a la
plantilla del departament de grues per incrementar el nombre d’ingressos de
vehicles d’infracció als dipòsits municipals de Barcelona.
L’Any passat els
treballadors van acceptar sota amenaça de retallades de jornada i salari afegir
10 dies més de treball anuals i una bossa d’hores, en concret 12, per tenir
flexibilitat al final de la jornada, sempre amb la motivació d’ingressar més
vehicles, perquè el servei de grua no queda mai desatès quan finalitza un torn
(matí, tarda, nit) donat que sempre han sortit al carrer prèviament les grues
del torn següent.
Tot i que la
direcció es va comprometre a finalitzar aquestes condiciones extraordinàries a
31 de desembre, des d’octubre ens hem tornat a seure en una taula de negociació perquè
segons ells continuem sense millorar les condicions del dèficit. Reticents de
forçar a la plantilla a un altre any dur, amb les conseqüències d’aquest
augment de jornades de treball que provoca tirades de vuit i nou dies seguits
sense descans, ens tornem a posar d’acord en un augment de 5 jornades l’any.
Durant aquesta
negociació la representació dels treballadors demana per totes les vies que
l’empresa justifiqui les despeses mitjançant una auditoria del dèficit, encara
que sigui interna i ens doni detalls de la tan desastrosa situació en que ens
trobem. El resultat és que en cap moment ens donen informació fiable o
contrastada.
Però aquest cop els
treballadors ho rebutgen en referèndum, cansats de les setmanes interminables i
sobretot d’una direcció que en cap moment ha donat mostres de col·laboració o
d’agraïment per l’esforç fet i no ha parat de pressionar-los de maneres poc
lícites des de la figura dels encarregats. Tot amb l’objectiu d’augmentar els ingressos
de vehicles d’infracció.
En aquest moment,
la Direcció de BSM i del departament de Grues pren la decisió d’aplicar per la
força les mesures que abans havia intentat negociar, en comptes de complir
l’acord pactat i retornar a les nostres condicions normals de conveni,
calendaris i quadrants de treball. I les aplica superiors a les pactades, afegir 10 dies de treball i una bossa de 12
hores. A més allarga el període de vacances de nadal, per tenir més grues
al carrer i, diuen literalment, aprofitar l’augment de la indisciplina per
ingressar més vehicles.
Ens comunica
l’obertura d’un procés legal de modificació substancial de condicions de
treball emparada en l’article número 41 de l’estatut dels treballadors. El
procés comença el dia 3 de desembre i finalitza el període de consultes l’11 de
Desembre del 2014. Apart de no tenir pràcticament temps de preparar una
negociació, a la que ens obliga la llei laboral, ens diuen que sigui com sigui el
u de gener s’aplicaran aquestes mesures, el que deixa en evidencia la voluntat
negociadora de la direcció de BSM.
A més se’ns ha
informat que si aquesta primera fase de la modificació de condicions no resulta
satisfactòria per la Direcció, d’aquí uns mesos hi haurà una segona fase en que
se’ns retallaran salaris i jornada.
Des d’aquesta
secció sindical volem fer-li arribar la nostra opinió i reflexar la situació
d’indefensió i indignació en que es troben els treballadors de grues, una
plantilla amb una mitja entre quinze i trenta anys d’experiència, d’una professionalitat
totalment fora de dubte i que malgrat els maltractaments i l’errònia política a
la que son sotmesos des de la direcció ja fa uns quants anys, han mantingut un nivell
de compromís amb el servei al ciutadà, que és, sense cap mena de dubte, el
principal objectiu del departament de grues. I hauria de ser-ne l’únic.
Respecte a aquest
punt, donem per fet que vostè coneix els elevats índex de satisfacció ciutadana
respecte al nostre temps de resposta als requeriments més urgents com poden
ser: guals, zones reservades, places de discapacitats físics, vehicles
bloquejats, accidents, ingressos per alcoholèmies positives i de vehicles que
no reuneixin les condicions tècniques o administratives per circular.
També és un fet,
que la indisciplina d’estacionament a la ciutat de Barcelona a caigut a nivells
sense precedents històrics.
I la taxa de
retirada i estàncies de vehicles als dipòsits municipals ha pujat contínuament
fins a nivells molt elevats, només superats per les taxes d’Amsterdam i París.
Totes aquestes
dades son absolutament contrastables, publiques i BSM se n’ha enorgullit en
moltes ocasions de la bona feina feta.
Així doncs, perquè
aquesta bona feina esdevé ara un problema de solvència? Som conscients que el
servei ideal és el que es finança a si mateix sense esdevenir deficitari, però
també en som de que la grua municipal es considerada un servei públic essencial
i així s’ha demostrat en les últimes vagues generals en les que s’han ordenat
uns serveis mínims equivalents als d’ambulàncies o Bombers.
Podem permetre que
aquest servei que tan bé funciona i que tant ha reduït la indisciplina i el
temps d’espera dels ciutadans, amb la conseqüent millora de la mobilitat a la
ciutat, es posi en perill per un problema pressupostari encara sense demostrar?
O dient-lo d’una
altra manera, es possible que el servei de grues de Barcelona mori d’èxit?
Les retallades que
pretén la direcció de BSM implicarien que en molts moments del dia hi hagi
menor presencia de grues al carrer, arribant a ser molt significativa en el seu
conjunt
Sense cap mena de
dubte això portaria un grandíssim perjudici a la mobilitat de Barcelona, amb el
posterior malestar ciutadà, perquè tot i que una figura controvertida i moltes
vegades impopular, el servei de grua es totalment indispensable.
BSM es una empresa
de contrastada solvència i que en forces ocasions ha demostrat la capacitat
d’assimilar sense cap mena de problemes departaments deficitaris. Estem parlant
dels gairebé catorze milions
d’euros de dèficit del Bícing i d’altres poc rendibles com el Fòrum o l’Anella
Olímpica.
Aquests casos han estat sempre superats sense cap mena de problema per un grup BSM que cada any, com es pot comprovar en la seva memòria econòmica i els seus pressupostos, dona molts beneficis i te la capacitat de finançar-se a si mateixa.
Aquests casos han estat sempre superats sense cap mena de problema per un grup BSM que cada any, com es pot comprovar en la seva memòria econòmica i els seus pressupostos, dona molts beneficis i te la capacitat de finançar-se a si mateixa.
Sense anar més
lluny aquest més de Desembre s’ha realitzat una ampliació de capital d’uns 5,5 milions
d’euros.
Nosaltres demanem
que BSM cobreixi el dèficit de grues amb la capacitat econòmica de la pròpia
empresa i reconeixent que aquest existeix, tot i que no ens han facilitat
documentació oficial per demostrar-ho, ens fem una sèrie de preguntes.
-Perquè el
departament segueix subcontractant serveis de grues externes? En coneixem
almenys quatre.
Les empreses de grues
Servigrúas i De Amo y Guzmán tenen un cost de gairebé 1.700.000 euros anuals i
realitzen serveis que podrien ésser assimilats sense cap mena de perjudici per
les grues de BSM en les franges horàries que, segons la direcció de departament
hi ha menys feina d’infracció.
També tenim
coneixement de dos empreses més de grues i transports anomenades Fragnor i Alianza y Subcontratas, de les que no tenim cap mena d’informació,
només sabem que tenen relació contractual amb BSM. Estem segurs que aquests
serveis també els podríem fer nosaltres.
-Estem segurs que
prescindir d’aquests serveis podria ser una mesura ràpida i eficient per
controlar les pèrdues al departament.
-Era necessari
construir un nou dipòsit (carrer Badajoz) amb tot el que costa fer-lo i equipar-lo
quan teníem una base estable al dipòsit de Tram VI (Litoral), que tan sols
representa cinc minuts més de desplaçament fins a l’Eixample o Sant Martí, que
eren i son les principals zones d’actuació de les grues assignades a aquest
centre?
-La substitució de
la flota sencera de grues s’ha de fer de cop? Així ho ha fet sempre BSM i
pensem que potser una renovació gradual tindria menys impacte pressupostari.
Tot això ens porta
a arribar a la següent pregunta:
-És realment la
mobilitat a Barcelona la principal preocupació de la direcció de BSM? O ha
esdevingut un servei purament recaptatori, sensació que tenim cada cop més
intensament aquest últims anys?
Amb sinceritat, no
sabem la resposta però ens temem que es confirmi aquesta última sensació.
En nom de la secció
sindical CCOO_BSM i dels treballadors del departament de grues li demanem que,
com a màxim dirigent de l’Ajuntament de Barcelona i en conseqüència principal
responsable del funcionament de la mobilitat de Barcelona i de les condicions
laborals de tots els treballadors públics de la ciutat, aturi aquesta agressió de la que tots som víctimes. Nosaltres com a
empleats municipals que veuen greument empitjorades les seves condicions i tots
els usuaris dels carrers de la ciutat que es veuran greument perjudicats per la
previsible disminució de la qualitat del nostre servei.
Tots recordem els
seus temps a la oposició i la duresa amb
la que criticava d’utilització del servei de grua com a instrument recaptatori.
Crítiques que sempre em compartit amb l’esperança de que al èsser escollit
Alcalde pogués reconduir cap al seu propòsit original.
Malgrat que no hem
vist cap acció en aquesta direcció els primers anys del seu mandat, l’aplicació
de noves tecnologies ha millorat el servei cap als alts nivells d’efectivitat
en vers el ciutadà que hem assolit i ens congratulem en aquest aspecte.
Però la seva
inacció o passivitat en aquest conflicte ens faria arribar a la conclusió de
que vostè ho aprova o fins i tot incentiva.
En aquest cas
portarem a terme mobilitzacions amb tota la nostra força i voluntat. També
anirem a la justícia i als principals mitjans de comunicació a que es facin
ressò d’aquesta problemàtica, l’actitud de l’Ajuntament i en definitiva de
l’Alcalde.
Demanarem l’ajuda i
el suport de les principals forces de l’oposició a l’Ajuntament i dels nous
partits polítics que, sense cap mena de dubte, tindran molt a dir després de
les eleccions municipals de Primavera. En aquest cas la precampanya la
començarem nosaltres.
Estem del tot segurs
que, donada la controvèrsia envers la figura de la grua municipal i
especialment el moment electoral que tenim ja a la cantonada, totes aquestes
connotacions negatives no seran de cap ajuda per la figura de l’Alcalde, el seu
partit i la propera candidatura de Convergència i Unió a l’alcaldia del 2015.
Esperem una propera
resposta i estem a la seva disposició.
Rebi una cordial
salutació,
Comentarios
Publicar un comentario