El passat mes d'agost vam formalitzar un acord col·lectiu sobre treball a distància, flexi-temps i desconnexió digital que permetés poder assentar les basses per a que la organització del treball tingués en compte el teletreball més enllà de la pandèmia que estem patint. Amb aquest acord aconseguim que el teletreball es normalitzi en el desenvolupament de les activitats de la empresa, un fet que era impensable abans de la pandèmia i que millora la conciliació familiar per a diversos col·lectius.
Sobre aquest acord, volem destacar els següents aspectes positius:
1. Voluntarietat
Per als col·lectius considerats com a teletreballables, seran les persones teletreballadores les que podran acollir-se al sistema de teletreball i de flexi-temps. D'aquesta manera, per una banda assegurem que la aplicació d'aquests sistemes no perjudiquin a la negociació de calendaris, que continuaran essent l'element que estableixi els horaris i jornades a realitzar, i per l'altra aconseguim que la aplicació d'aquests sistemes sigui sempre en benefici de la persona treballadora, quedant garantits els nostres drets tant si decidim acollir-nos al teletreball com si no.
2. Conciliació familiar i sostenibilitat
Amb aquests sistemes millorem notablement la conciliació familiar, permetent adaptar horaris i jornada segons necessitats de la persona treballadora, a la vegada que ens adaptem a la necessitat de reduïr les mobilitats causades per la necessitat d'acudir al centre de treball, amb l'objectiu participar de la reducció d'emisions CO2 que necessita assolir la ciutat de Barcelona per a millorar la qualitat de l'aire i reduir els nivells de contaminació.
També millorem notablement la conciliació amb el Sistema Especial del Pla de Igualtat, per el qual el personal de BSM, formi part d'un col·lectiu teletreballable o no, podrà demanar accedir a lloc de feina teletreballable al·legant determinats casos de conciliació familiar, maternitat/paternitat o per recomanació mèdica del servei de Vigilància de la Salut.
3. Dotacions i compensacions
Acordem unes de les millors dotacions de material i compensacions per despeses que existeixen actualment, i que serà actualitzada anualment a partir de les variacions reflexades per l'Instituto Nacional de Estadística.
4. Ampliació de drets
Amb la aplicació del protocol de Desconnexió Digital protegim el dret de les persones treballadores a desconnectar fora del seu horari laboral, i es posa a disposició una bústia de correu per a que el servei de Prevenció pugui rebre denuncies d'abusos i incompliments d'aquest protocol per part de Caps, linies de comandaments i resta de persones treballadores amb total confidencialitat.
Malauradament però, també hem de destacar diversos aspectes que considerem negatius:
1. Limitació al 40% de la jornada
Excepte per als casos específics coberts per l'anomenat Sistema Especial del Pla d'Igualtat (que encara resta pendent acordar i/o modificar a la Comissió d'Igualtat) on es contempla teletreballar jornades superiors al 82% del total, per a la resta ha estat limitat en tot moment al màxim del 40% de la jornada setmanal (2 dies), un dels qual serà a elecció de la persona treballadora i l'altra estarà establert segons al departament que pertanyi, o divendres o dilluns.
Aquesta decissió no la compartim i entenem que es un límit ineficaç perquè avantpossa la presencialitat per davant de la millora de les condicions i qualitat del treball.
2. Discriminació col·lectiu Atenció al Client
Hem defensat i defensarem per activa i per passiva que TOTS els col·lectius que estan teletreballant actualment ho han de poder fer després de la pandèmia, però la empresa s'ha negat en tot moment a incloure a l'inventari de col·lectius teletreballables al departament d'Atenció al Client, actualment el departament MÉS BEN VALORAT per la ciutadania juntament amb Agents Cívics, justificant la decissió amb arguments tan poc vàlids com el desconeixement de quina serà l'activitat del departament un cop recuperem la normalitat.
Amb insistència hem aconseguit que l'acord inclogui una revisió en 6 mesos per a tornar a valorar la possibilitat d'incloure Atenció al Client com a col·lectiu teletreballable i el departament d'Abandonaments si conclou el seu procés de digitalització. Per tant, demanem, i no entendriem que no fos així, que els calendaris de 2022 incloguin una proposta de teletreball per part d'aquests departaments.
Per tot això, tot i haver signat l'acord de teletreball, no podem estar del tot satisfets amb aquest perquè tot i representar un avenç important per bona part del personal de BSM, no podem acceptar que es discrimini un col·lectiu sense cap raó ni argument vàlid, i fins que no sigui inclòs el departament d'Atenció al Client a l'inventari de llocs teletreballables no ens podrem donar plenament per satisfets.
Comentarios
Publicar un comentario